Положення – Навчально-науковий Інститут неперервної освіти НАУ

Положення

Положення про впровадження в Національному авіаційному університеті соціально-педагогічної послуги  «Університет третього покоління» та порядок організації навчального процесу зі слухачами старшого віку

У Національному авіаційному університеті навчання людей похилого віку є інноваційним проектом, що має на меті впровадження та практичну реалізацію принципу навчання впродовж всього життя. Люди старшого віку –  це ті, хто готується до виходу на пенсію або вже мають статус пенсіонера. Відповідно до меморандуму неперервної освіти Європейського Союзу, освітні системи повинні вміти гнучко адаптуватися до сучасних умов. Нині концепція навчання впродовж всього життя прийнята і здійснюється у більшості розвинутих країн світу. Це вкрай важливо для вирішення проблем людей старшого віку, покращення якості їх життя, збереження та формування їх активної життєвої позиції. Тому «Університет третього покоління» НАУ створюється з метою продемонструвати переваги,  користь і нові горизонти, що відкриваються завдяки неперервному навчанню.

1. Загальні положення

1.1. Надання соціально-педагогічної послуги «Університет третього покоління» (далі – послуга)  в Національному авіаційному університеті (далі – НАУ) забезпечується Навчально-науковим інститутом неперервної освіти  (далі – ННІНО) .

1.2.  У своїй діяльності з надання послуги ННІНО керується наказами Міністерства соціальної політики і праці України, Міністерства освіти і науки України, Головного управління праці та соціального захисту населення КМДА та КОДА, Статутом Університету, Положенням про організацію освітнього процесу в Національному авіаційному університеті, Положенням про Навчально-науковий інститут неперервної освіти Національного авіаційного університету, а також іншими нормативними документами Міністерства освіти і науки України, Міністерства соціальної політики і праці України та НАУ.

1.3. Послуга надається особам старшого віку 60+, які вже мають статус пенсіонера або готуються до виходу на пенсію.

1.3. Метою надання послуги – є реалізація принципу навчання людей старшого віку впродовж всього життя та підтримка їх фізичних, психологічних та соціальних здібностей.

1.4.  Група слухачів відкривається за наявності в ній не менше 15 осіб.

1.5. Слухачами курсу навчання можуть бути люди похилого віку, що мають освіту будь-якого рівня та зацікавлені брати участь в освітніх програмах.

2. Основні завдання

2.1. Основними завданнями надання послуги – є організація та проведення безкоштовного навчання та освітніх заходів для людей похилого віку згідно із затвердженими директором ННІНО програмами та планами організації послуги.

2.2. Надання послуги має забезпечити:

  • створення умов та сприяння всебічному розвитку людей похилого віку
  • реінтеграцію людей похилого віку в активне життя суспільства
  • надання допомоги людям похилого віку в адаптації до сучасних умов життя шляхом оволодіння новими знаннями, зокрема щодо:
  • процесу старіння та його особливостей
  • сучасних методів збереження здоров’я
  • набуття навичок самодопомоги
  • формування принципів здорового способу життя
  • основ законодавства стосовно людей похилого віку та його застосування на практиці
  • формування та розвитку навичок використання новітніх технологій, насамперед інформаційних та комунікаційних
  • потенціалу та можливостей волонтерської роботи
  • підвищення якості життя людей похилого віку, завдяки забезпеченню доступу до сучасних технологій та адаптації до технологічних перетворень
  • формування практичних умінь і навичок
  • можливість для розширення кола спілкування та обміну досвідом

2.3. Сприяння спільно з Державною службою зайнятості у подальшому працевлаштуванні слухачів (за їх бажанням).

3. Порядок організації навчання

3.1. Під час організації надання послуги в залежності від потреби слухачів утворюються відповідні програми:

  • комунікаційних та інформаційних технологій
  • основ медицини, здорового способу життя
  • іноземних мов
  • основи фінансової грамотності
  • основи соціальної психології та соціології
  • соціальна робота і соціальний захист
  • позитивна психологія
  • основи фізичної реабілітації
  • актуальні питання розвитку української держави, суспільства і культури
  • інші

До організації навчання людей похилого віку  залучаються науково-педагогічні кадри, фахівці та студенти НАУ (за їх згодою), волонтери, фахівці місцевих управлінь праці та соціального захисту населення, охорони здоров’я, юстиції, Пенсійного фонду України, служби зайнятості, представників громадських організацій.

Принцип «рівний–рівному» є одним із основних в організації надання послуги і передбачає якомога ширше залучення до викладання та проведення занять людей похилого віку, які мають відповідний досвід та освіту, обізнані з темою та проблемами, що передбачені програмою.

3.2. Процес навчання людей похилого віку базується на принципах добровільності та методах навчання дорослих (додаток 1) .

3.2.1. Навчання людей похилого віку передбачає:

  • врахування життєвого досвіду та наявних знань, навичок слухачів
  • інтерактивну форму взаємодії між учасниками навчального процесу

3.2.2. Навчання людей похилого віку відбуватиметься за зверненням слухача до ННІНО та без застосування формальної перевірки отриманих знань та вмінь.

3.2.3. У навчальному процесі застосовуватимутися як традиційні методи навчання, так і тренінгові методики, модульне навчання, що базуються на методах навчання дорослих.

3.2.4. При організації навчального процесу необхідно враховувати індивідуально-фізіологічні особливості слухачів, стан здоров’я та потреби.

3.2.5. Оптимальна наповнюваність навчальних групп – 15 осіб, можлива і більша чисельність, але вона, як правило, не повинна перевищувати 25 осіб.

3.2.6. При плануванні лекцій у навчальному курсі кількість учасників може бути збільшена.

3.2.7. Організація місць для навчання повинна відбуватися з урахуванням індивідуальних особливостей слухачів (наприклад, при проблемах зі слухом слід запропонувати слухачеві сісти ближче).

3.2.8. Кількість та тривалість занять має плануватися з урахуванням фізичних можливостей (тривалість заняття не повинна перевищувати 45 хвилин).

3.2.9. Викладачеві слід керувати силою голосу, говорити повільно, м’яко,  звертати увагу на самопочуття слухачів протягом усього заняття.

3.3. Навчання людей похилого віку слід проводити у спеціально-обладнаних приміщеннях, що відповідають санітарно-гігієнічним нормам, та з відповідним обладнанням. При виборі приміщення для навчання необхідно звертати увагу на те, щоб вхід до приміщення був обладнаний поручнями чи пандусом, поблизу була туалетна кімната.

3.3.1. Кімната для занять має  бути просторою та добре провітрюватися.

3.3.2. У кімнаті має бути дошка чи фліпчарт та засоби для роботи з ними. Бажано мати телевізор, відеомагнітофон, мультимедійний пристрій тощо.

3.4. Тривалість курсу.

3.4.1. Навчальний (базовий)  курс триває протягом академічного року (дата початку та закінчення навчання визначається директором ННІНО). Тривалість курсу – 304 навчальні години, що передбачає навчання протягом 1 год. 40 хв. (два заняття по 40 хвилин з перервою 20 хвилин), два рази на тиждень у визначені дні.

3.4.2. Якщо слухачі закінчили базовий курс навчання, вони можуть об’єднуватися в групи за інтересами та продовжувати навчання на факультативах, відповідно до їх потреб, уподобань та інтересів.

4. Оцінювання курсу

4.1. Оцінювання курсу орієнтоване виключно на заохочення слухачів «Університету третього покоління», оскільки основним принципом організації навчання є отримання тими, хто навчається, задоволення від навчання та участі в навчальному процесі.

4.2. Слухачі отримують сертифікати, що підтверджують опанування ними базової програми відповідного курсу.

5. Структура програми

5.1. Програма курсу включає теми, що стосуються теоретичних знань та підходів до вивчення проблем людей старшого віку, передбачають набуття слухачами знань щодо збереження здоров’я, організації життя в старшому віці, правової грамотності, вмінь використання сучасних комунікаційних та інформаційних технологій, організації дозвілля тощо.

5.2. Організатори та викладачі використовують цю програму як основу, орієнтуючись, насамперед, на потреби слухачів, наявні ресурси та мають право розробляти більш поглиблено курси за власною тематикою.

6. Права та обов’язки

6.1. Слухачі мають право:

  • знати принципи, що лежать в основі надання послуги
  • отримувати послугу та закінчувати навчання за власним бажанням
  • брати участь у процесі навчання
  • на доступність
  • отримувати інформацію про надані послуги

6.2. Слухачі повинні:

  • підтримувати добрі стосунки з іншими слухачами, викладачами та керівниками НАУ і ННІНО
  • ощадливо ставитися до обладнання, що використовується при наданні послуги
  • брати активну участь в організації послуги
  • поважати цінності та організаційні засади «Університету третього покоління»

6.3. ННІНО повинен:

  • забезпечувати надання якісних соціальних послуг, відповідні умови для навчання, ефективну організацію надання послуги
  • розробляти та впроваджувати нові програми розвитку та навчання відповідно до потреб слухачів
  • враховувати думку слухачів при визначенні часу навчання та формуванні навчальних груп